Zasady organizowania i zaliczania praktyk objętych programem studiów w Politechnice Lubelskiej

Zasady organizowania i zaliczania praktyk objętych programem studiów w Politechnice Lubelskiej

  • 1.

Studenckie praktyki zawodowe, zwane dalej „praktykami”, o ile są ujęte w programie studiów, podlegają obowiązkowemu zaliczeniu. Zaliczenie praktyki oznacza uzyskanie przez studenta określonych w programie studiów efektów uczenia się dla tego modułu.

  • 2.
  1. Rektor, na wniosek dziekana, powołuje spośród nauczycieli akademickich pełnomocników ds. praktyk na danym wydziale.
  2. Maksymalna liczba studentów przypadająca na jednego pełnomocnika ds. praktyk w danym roku akademickim wynosi 90.
  3. Do zadań pełnomocnika ds. praktyk należy:
    1. opracowanie Karty sylabusa praktyki, zapoznanie studentów z celami i programem praktyki oraz zasadami i trybem odbywania i zaliczania praktyki;
    2. opracowanie wzoru dziennika praktyk, jeżeli jest wymagany;
    3. rekomendacja instytucji przyjmujących studentów na praktyki pod kątem możliwości realizacji programu praktyk i osiągania założonych efektów kształcenia;
    4. rekomendacja opiekunów praktyk, jeżeli wymaga tego rodzaj praktyki;
    5. nadzór nad zawieraniem umów o organizację praktyki;
    6. kontrola przebiegu praktyk;
    7. weryfikacja dziennika praktyk lub sprawozdania z realizacji praktyki i jego zatwierdzenie, rozliczenie studenta z realizacji osiągnięcia zakładanych dla praktyki efektów uczenia się;
    8. weryfikacja dokumentów, na podstawie których student może ubiegać się o zaliczenie praktyki na podstawie aktywności związanej z osiągnięciem zakładanych dla praktyki efektów uczenia się;
    9. zaliczenie praktyki poprzez dokonanie wpisu do protokołu zaliczeniowego.
  • 3.
  1. Praktyki mogą być odbywane w przedsiębiorstwach, organizacjach i instytucjach w kraju i za granicą, których profil działania umożliwia realizację założonych efektów uczenia się.
  2. Praktyki inne niż pedagogiczne można uznać za zaliczone na podstawie aktywności związanej z osiągnięciem zakładanych dla praktyki efektów uczenia się.
  • 4.
  1. Student odbywa praktykę na podstawie umowy zawartej przez Uczelnię z organizatorem praktyki, z zastrzeżeniem ust. 2. Ramowy wzór umowy o organizację studenckiej praktyki stanowi Załącznik nr 1 do niniejszych Zasad.
  2. W związku z odbywaniem praktyki studentowi nie przysługują od Uczelni żadne świadczenia finansowe ani rzeczowe. Praca wykonywana podczas studenckiej praktyki ma charakter nieodpłatny, chyba że organizator praktyki zdecyduje o przyznaniu wynagrodzenia, wówczas stosowna umowa zawierana jest pomiędzy organizatorem praktyki a studentem,
    bez pośrednictwa Uczelni.
  • 5.
  1. Student może odbyć praktykę:
    1. przedstawiając własną propozycję miejsca odbywania praktyki oraz organizatora praktyki;
    2. korzystając z oferty praktyk przygotowanej przez Uczelnię.
  2. Studenta na praktykę kieruje pełnomocnik ds. praktyk po pozytywnej ocenie wybranego organizatora praktyki. Wzór ankiety dotyczącej organizacji praktyki stanowi Załącznik nr 2, natomiast wzór skierowania na praktykę – Załącznik nr 3 do niniejszych Zasad.
  3. Przed rozpoczęciem praktyki student zobowiązany jest przedłożyć pełnomocnikowi ds. praktyk dowód posiadania aktualnego ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Niniejsze potwierdzenie student będzie zobowiązany przedłożyć w miejscu praktyki na prośbę organizatora praktyki.
  4. Przed rozpoczęciem praktyki student może zostać skierowany na dodatkowe badania lekarskie.
  5. Przed rozpoczęciem praktyki student jest zobowiązany do wypełnienia deklaracji dotyczącej odbywania praktyki. Wzór deklaracji stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Zasad.
  • 6.

W przypadku praktyk zagranicznych realizowanych w ramach programów (projektów) międzynarodowych, procedura odbywania praktyk oraz wzory dokumentacji są określone w tych programach (projektach).

  • 7.
  1. Zaliczenie praktyki odbywa się na podstawie sprawozdania z praktyk, którego wzór stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych Zasad albo dziennika praktyk, którego wzór określa właściwy pełnomocnik ds. praktyk.
  2. Zaliczenie praktyki pedagogicznej odbywa się na podstawie wypełnionego dziennika praktyk, konspektów zajęć, arkuszy hospitacji i opinii opiekuna praktyki.
  3. Dokumenty wymienione w ust. 1 i 2 podpisane przez organizatora praktyki składane są u pełnomocnika ds. praktyk celem uzyskania zaliczenia.
  4. Do składanych dokumentów należy dołączyć wypełnioną przez opiekuna praktyki ankietę ewaluacyjną, której wzór stanowi Załącznik nr 7 do niniejszych Zasad.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
"
PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki LubelskiejPOWR.03.05.00-00-Z036/17